Forældresamarbejdet er i højsædet

Forældre er eksperter på deres barn og en uundværlig samarbejdspartner.

Deres viden er uundværlig i vores planlægning af udviklingsstøttende strategier. Vi gør det ved at have en tæt dialog, som jævnlig garderobesnak, formidling på Min-Institution/Aula, nyhedsbreve, samtaler, forældremøder og diverse arrangementer.

En god opstart, starter med opstartssamtalen

Inden opstart i FLIK-FLAK afholder vi en opstartssamtale med forældrene. Samtalen har til formål at give os et godt forhåndskendskab til barnet og forældrene. Vi får afstemt forventningerne og forældrene får en relation til os, der fordrer et trygt samarbejde om børnene. Efter ca. tre måneder afholder vi en opfølgningssamtale, hvor vi drøfter barnets opstart, trivsel og udvikling. Her inddrages forældrenes stemme i forhold til, hvordan de har oplevet opstarten og om der er noget vi med fordel kan justere på sammen.

Der er altid mulighed for en samtale

Når vi eller forældrene vurderer, at der er behov for en samtale etableres den. Vi vil gerne råde og vejlede forældre i forhold til barnets trivsel og udvikling. Det kan handle om råd og idéer til sproglige aktiviteter, det kan f.eks. handle om motorik, sociale kompetencer, råd og vejledning i forhold til legeaftaler og aktiviteter med andre børn og familier.

Vi inddrager institutionsbestyrelsen

Institutionsbestyrelsen er det fora hvor vi har mulighed for at få input tilbage på hvordan den måde vi arbejder på modtages hos forældrene. Vi inddrager derfor også institutionsbestyrelsen i vores praksis for forældresamarbejdet og får her mulighed for at få deres vinkel på vores tiltag.

Forældrenetværker har positiv virkning på børnenes trivsel

Derudover starter vi løbende forældrenetværksgrupper op, hvor forældrene indbyrdes får mulighed for at drøfte emner eller problemstillinger. Forældrenes indbyrdes samarbejde og kendskab til hinanden virker positivt på børnegruppens trivsel.

Opsporingsmodellen bruges til trivselsevalueringer

Vi arbejder med Aalborg Kommunes Opsporingsmodel. Når vi udarbejder trivselsevaluering på børnene, inddrages forældrene i forhold til vores evaluering. Læs mere om opsporingsmodellen her

Vi samarbejder med tværfaglige partnere

Udover samarbejdet med forældrene omkring det enkelte barn, så gør børnehaven også brug aktører såsom tværfagligt team, indsatspædagoger og indkaldelse til dialogmøder.