Sådan arbejder vi

Det Pædagogiske Grundlag har styrkede læreplan som retning

Vi ser barnet som værende kompetent, og ekspert i eget liv, derfor forsøger vi at forstå børn ud fra deres egne oplevelser og forståelse af dem selv. Det enkelte barn skal mødes med respekt for udtryk af egne følelser og behov, og samtidigt støtter vi børnene i deres muligheder for at handle aktivt i deres eget liv.

Det gode børneliv som målestok

FLIK-FLAK´s pædagogik bygger derfor på anerkendelse og en ressourceorienteret tilgang til samspillet imellem børn og voksne.

Et godt børneliv mener vi er præget af nysgerrighed, virkelyst og bevægelse, hvor leg, latter og relationer til de andre børn er betydningsfuldt. Den voksnes rolle er at deltage nærværende og engageret i børnelivet og en, der sikrer legen gode betingelser.

Børns tidlige erfaringer og læring har ikke alene en vigtig betydning for et godt barneliv her og nu. De påvirker også børnenes fremtidige læringsmuligheder og styrker dermed børnenes livsduelighed og livsforløb sidenhen.

I FLIK-FLAK har vi en høj grad af bevidsthed om de forskellige læringsmiljøer børnene møder dagen igennem. Det er vigtigt, at børn møder voksne, der kender til værdien af at kunne tilegne sig erfaringer og viden både igennem leg og tilrettelagte- såvel som hverdagsaktiviteter.

Evaluering af vores praksis

Vi evaluerer og reflekterer løbende den pædagogiske praksis og de læringsmiljøer børnegruppen tilbydes og justerer efter børnegruppens behov.

Vi har en struktur og pædagogisk praksis der er opbygget ud fra ønsket om, at styrke børnenes relationer. Dette skal være med til at styrke børnenes lærings- og udviklingsmuligheder.